W przypadku dzieci małych mówi się często o zaburzeniach w rozwoju psychoruchowym. Zauważone przez rodzica, lekarza czy inna osobę braki w rozwoju ruchowym często sygnalizują opóźnienia w rozwoju:
– poznawczym
– emocjonalnym i społecznym
W pierwszych miesiącach życia dziecka opóźnienia w rozwoju ruchowym to w zasadzie jedyny sygnał nieprawidłowości rozwojowych.
Zaobserwowanie tych nieprawidłowości powinno skutkować pogłębioną diagnozą lekarską i psychologiczną. Dlatego tak ważna jest niezwykła czujność rodzica.
Poniżej zostaną przytoczone etapy rozwojowe dla kilku umiejętności. Jeśli zauważa się duże odstępstwa od podanych poniżej norm, warto skonsultować się z lekarzem i poradnią.
Etapy rozwoju dziecka w pierwszym roku życia
Podnoszenie główki
WIEK DZIECKAw miesiącach |
UMIEJĘTNOŚCI OCZEKIWANE DO 6 MIESIĄCA ŻYCIA |
1 | Odrywanie noska od materaca, niskie unoszenie głowy |
2 | Unoszenie głowy pod kątem 45 stopni |
3 | Unoszenie głowy pod kątem 90 stopni i trzymanie sztywnej głowy przez około jedną minutę podczas pionowego trzymania |
4 | Unoszenie głowy pod kątem 90 stopni, utrzymywanie sztywnej główkipodczas pionowego trzymania |
5 | Unoszenie się na przedramionach, odwracanie głowy w kierunku bodźca |
6 | Swobodne odwracanie głowy w kierunku bodźca, utrzymywanie sztywnej główki w pozycji pionowej |
Umiejętność siedzenia
WIEK DZIECKA w miesiącach |
UMIEJĘTNOŚCI OCZEKIWANE OD 3 DO 8 MIESIĄCA ŻYCIA |
3 | Pierwsze krótkie próby siedzenia z całkowitą pomocą opiekuna (warunek:dziecko utrzymuje sztywno główkę) |
4 | Dalsze doskonalenie umiejętności siedzenia z całkowitym podparciemi z pomocą opiekuna |
5 | Samodzielne siedzenie z podparciem |
6 | Samodzielne siedzenie bez podparcia |
7 | Samodzielne siedzenie bez podparcia, zdolność wykonywania ruchóww pozycji siedzącej |
8 | Samodzielne siadanie |
Stanie
WIEK DZIECKA w miesiącach |
UMIEJĘTNOŚCI OCZEKIWANE OD 3 DO 9 MIESIĄCA ŻYCIA |
3 | Pierwsze próby przyjmowania pozycji stojącej, dziecku udaje się na krótko usztywnić nogi w kolanach |
4 | Podtrzymywane pod pachy niemowlę opiera nóżki o podłoże i utrzymuje na nich ciężar ciała |
5 | Niemowlę doskonali umiejętność utrzymywania sztywno prostych nóżek |
6 | Podciągane za rączki przechodzi z pozycji leżącej lub siedzącej do stojącej, w pozycji stojącej podejmuje pierwsze próby stawiania kroczków |
7 | Dziecko samodzielnie stoi |
8 | Pierwsze próby samodzielnego wstawania po uchwyceniu się podporyi podciągnięciu |
9 | Dziecko doskonali umiejętność podnoszenia się, korzystając z niewielkiej podpory czy pomocy |
Chodzenie
WIEK DZIECKA w miesiącach |
UMIEJĘTNOŚCI OCZEKIWANE OD 6 DO 11 MIESIĄCA ŻYCIA |
6 | Pierwsze próby stawiania kroków podczas przytrzymywania pod pachy |
7 | Samodzielnie stanie z podparciem, próby wykonywania małych kroków |
8 | Doskonalenie sprawności zdobytych w siódmym miesiącu |
9 | Stawianie kroków z równoczesnym przytrzymywaniem się obiema rączkami np. brzegu łóżka |
10 | Chodzenie z prowadzeniem za obie rączki |
11 | Chodzenie z przesuwaniem przed sobą, jako podpory, np. krzesła |
12–14 | Samodzielnie chodzenie |
Etapy rozwoju dużej motoryki w drugim roku życia
WIEK DZIECKA w miesiącach |
UMIEJĘTNOŚCI OCZEKIWANE |
12–13 | Samodzielne chodzenie |
13 | Przysiadanie |
16 | Kopanie piłki |
16–17 | Wspinanie się |
17 | Rzucanie piłki |
16–18 | Bieganie |
19–20 | Wchodzenie po schodach |
21–22 | Pierwsze próby rozbierania się |
22–23 | Podskakiwanie |
21–24 | Pierwsze próby jazdy na rowerku |
Etapy rozwoju małej motoryki w drugim roku życia
WIEK DZIECKA w miesiącach |
UMIEJĘTNOŚCI OCZEKIWANE |
13–14 | Doskonalenie chwytu pęsetkowego |
13–15 | Nieporadne posługiwanie się łyżką lub widelcemRysowanie znaczków, bazgranie |
13–16 | Picie z kubka |
13–18 | Wkładanie klocka do otworu w deseczce |
13–17 | Pierwsze próby samodzielnego mycia zębów |
16–17 | Budowanie wieży z 2 klocków |
16–18 | Budowanie wieży z 4 klocków |
19 | Budowanie wieży z 5 klocków |
21 | Budowanie konstrukcji na płaszczyźnie |
21–22 | Odkręcenie pokrywek |
24 | Budowanie wieży z 6 klocków |
Rozwój mowy
WIEK DZIECKA w miesiącach |
UMIEJĘTNOŚCI OCZEKIWANE |
2 miesiąc życia | Dziecko zaczyna produkować jednosylabowe dźwięki zwane głużeniem – aa, uuu, czasem połączenie samogłoski i spółgłoski, np. guuu |
6 miesiąc życia | Dziecko powinno gaworzyć. Gaworzenie polega na łączeniu przez dziecko identycznych dźwięków w rodzaju bababa |
1–2 rok życia | Okres wyrazu. Na ten okres przypada wielki postęp w rozwoju mowy.Wynika to przede wszystkim z poszerzania kręgu doświadczeń. Dzieckopowinno wymawiać wyrazy. Dziecko używa właściwie wszystkich samogłosek oprócz nosowych: ę, ą, oraz wymawia znaczną ilość spółgłosek: p, b, m, n, t, d, k, ś, ć |
2–3 rok życia | Buduje pierwsze dwuwyrazowe zdania. Dziecko trzyletnie w zasadziewymawia już wszystkie samogłoski, z wyjątkiem nosowych, i spółgłoski:Dziecko wymawia prawidłowo następujące głoski: a, o, e, y, u, i, ą, ę, p,m oraz zmiękczenia (pi, bi, mi), f, w (fi, wi), t, d, n, l, ń (li), ś, ź, ć, k, g,(ki, gi), ch, j, ł |
3–7 lat | Okres swoistej mowy dziecięcej:Częstym zjawiskiem w wypowiedziach dziecka jest metateza, czyliprzestawianie głosek, a nawet całych sylab („latana” zamiast „altana”). Zdarza się też zjawisko asymilacji, czyli upodobnienia („bebek”, zamiast „chlebek”).Innym zjawiskiem językowym dzieci w tym wieku jest kontaminacja,czyli budowanie wyrazów na zasadzie łączenia dwóch wyrazów w jeden(„pomasłować”).Pod koniec 4 roku życia pojawia się głoska r, wcześniej pomijana lub zastępowana innymi głoskami: l lub j. Około 4–5 roku życia pojawia się w wymowie dziecka szereg szumiący: sz, ż, cz, dż.Dziecko 7-letnie powinno w zasadzie wymawiać wszystkie głoskiprawidłowo. |