Jak wspierać poczucie własnej wartości u dzieci?

 

30 ważnych zadań – POBIERZ

Ćwiczenia – POBIERZ

Konsultacje – POBIERZ

 

Jak nauczyć dziecko samodzielnej zabawy?

LOGORYTMIKA na potrzeby zdalnej edukacji

Stosowanie w trakcie terapii pedagogicznej zajęć logorytmicznych, osadza się na stosowaniu ruchu (motoryka duża) i muzyki w połączeniu ze sobą. Łączy się ćwiczenia z motoryki z muzyką, która łączy zjawisk muzycznych jak: tempo, rytm, wysokość dźwięku i artykulację. Ściągnij przygotowany przez nas PDF na ten temat –> KLIKNIJ

Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka

Seria filmów edukacyjnych „Poznajemy…”

Bajkoterapia – Mały Książe część 7.

Bajkoterapia – Mały Książe część 6.

Bajkoterapia – Mały Książe część 5.

Bajkoterapia – Mały Książe część 4.

Bajkoterapia – Mały Książe część 3.

Bajkoterapia – Mały Książe część 2.

Bajkoterapia – Mały Książe część 1.

Jak sobie radzić z histerią dziecka? Co robić, gdy dziecko wymusza płaczem?

Jak NIE OSZALEĆ z dzieckiem podczas KWARANTANNY?

Hanna Mężyk Terapia SI – co to takiego? 21.03.2020

Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, u których zaobserwować można m.in. trudności w zakresie umiejętności ruchowych, umiejętności szkolnych, nadpobudliwość psychoruchową, nadwrażliwość sensoryczną czy problemy z koncentracją. Terapia SI najczęściej przebiega w formie zabawy. Poprzez huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką itp. dzięki czemu układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów. Jeżeli terapia prowadzona jest przez certyfikowanego terapeutę i opiera się na rzetelnej diagnozie, po kilku miesiącach powinny być widoczne pozytywne efekty – poprawie ulega sprawność fizyczna dziecka, jego funkcjonowanie emocjonalne, a także koncentracja, funkcje wzrokowe i słuchowe.

Ćwiczenia stymulujące integrację sensoryczną

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń w domu oraz właściwa zabawa to istotny aspekt wspierania rozwoju integracji sensorycznej dziecka, który można wprowadzić już od pierwszych miesięcy życia. Jak skutecznie wspierać rozwój dziecka w domu?

Oto kilka pomysłów na zabawy i ćwiczenia sensoryczne:

1.Naleśnik

Rozłóż koc na podłodze, dziecko ułóż na brzegu. Turlaj je w kierunku drugiego brzegu, ciasno zawijając w koc, mówiąc, że zawijasz naleśnika. Następnie, jeżeli dziecko jest zadowolone, udawaj że kroisz, posypujesz cynamonem lub zjadasz naleśnika, delikatnie masując zawinięte dziecko rękami. Zadaniem dziecka jest samodzielne rozwinięcie się.

2. Skarby w ryżu

Napełnij pojemnik ryżem lub kaszą i ukryj w nim różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest wyciągnięcie zabawek z pudełka.

3. Zabawa w wannie

Używajcie podczas kąpieli różnych gąbek, ręczników i szczotek. Zachęcaj dziecko do używania mydeł o różnych zapachach, kształtach i konsystencji.

3. Malowanie palcami

Za pomocą przeznaczonych do tego farb, stwórzcie z dzieckiem obrazek malując palcami. Do farb można dosypać, np. ryż, piasek lub ziarna, aby uzyskać różnice w strukturze. Dodatkowo, można pomalować dłoń dziecka i odciskać ją na papierze.

4. Masy sensoryczne

Zabawy ciastoliną, piankoliną, czy piaskiem kinetycznym, które wymagają ugniatania i dotykania różnych faktur to bardzo dobre ćwiczenia rozwijające motorykę małą i dostarczające wielu doznań. Warto poszukać w Internecie przepisów na domowej roboty masy plastyczne

5. Pudło sensoryczne

Wykonanie i stopień trudności zależy wyłącznie od naszych chęci i umiejętności. W wersji podstawowej mogą to być kasztany, fasola, groch albo ryż wsypane do dużego plastikowego pojemnika. Można też do plastikowego pudełka nasypać np. ryżu albo kaszy manny i wrzucić drewniane puzzle. Zadaniem malucha będzie wyłowienie ukrytych elementów. Można także pokusić się o przygotowanie małego dzieła sztuki. W tym wypadku bazą będzie ryż zafarbowany na zielono (np. barwnikiem spożywczym), do którego wystarczy wrzucić różne zabawki tematyczne, np. biedronki, motylki…

Dla starszych dzieci doskonale sprawdzi się duże plastikowe pudełko. Przedszkolak może wcielić się w rolę archeologa i pobawić się w wykopaliska. Plastikowe pudełko wystarczy wypełnić piaskiem lub kaszą manną, dosypać kamyków i ukryć w nim małe dinozaury.

Hanna Mężyk – TUS /Trening Umiejętności Społecznych/  20.03.2020
* Informacje dodatkowe na temat TUS w ramach instruktażu dla rodzica, wychowawcy lub osoby zainteresowanej. Treści te zawiera program TUS realizowany w ramach wwrd i pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina wg R. Emmena i M. Plasmeijer’a początkowo powstał jako program adresowany do osób z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, potem zaadoptowany został dla grupy osób z autyzmem. Jest to forma treningu grupowego, u podstaw którego leżą założenia dotyczące kognitywnego nauczania społecznego. W praktyce oznacza to, że w czasie zdobywania umiejętności społecznych bazuje się na konkretnej wiedzy, którą na ich temat posiada osoba uczestnicząca w programie. Planując kolejne spotkania treningowe zadawane są pytania co musi wiedzieć dana osoba żeby wykonać określoną czynność w konkretnej sytuacji społecznej. Przy pracy z osobami z autyzmem ważnym pytaniem jest również jaki styl uczenia się dominuje u poszczególnych uczestników grupy i jakie wiadomości mogą być im potrzebne żeby rozumieć co konkretnie mają zrobić w danej sytuacji. Innym ważnym elementem programu jest założenie, że przy zdobywaniu umiejętności społecznych podstawową rolę odgrywają modelujące postawy i zachowania rówieśników.

Głównymi celami programu są:

  • Poszerzenie wiedz o umiejętnościach społecznych
  • Zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych (odbywa się to poprzez rozłożenie każdej umiejętności na podstawowe kroki i zdobycia umiejętności zastosowania tej wiedzy w przebiegu konkretnego zachowania w praktyce społecznej).
  • Zmiana doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych – zmniejszenie doświadczanego napięcia, uzyskanie lepszej samooceny.

Zanim rozpoczniemy pracę z grupą musimy upewnić się czy osoby planowane do rozpoczęcia treningu posiadają podstawowe doświadczenia i umiejętności żeby skorzystać z takiej formy uczenia tj. czy potrafią przebywać w grupie, czy mają doświadczenia związane ze współpracą z innymi, czy grupa nie działa na osobę tak dekoncentrujaco, że nie potrafi ona kontrolować swojego zachowania w podstawowym zakresie. Poziom spełnienia powyższych wymagań określamy każdorazowo w zależności od planowanego składu grupy i zakładanych celów treningu. W niektórych sytuacjach warto zajęcia treningowe rozpocząć od kilku spotkań mających na celu integrację grupy i oswojenie się z nowymi osobami i koniecznością wchodzenia we wzajemne interakcje.

Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina wg R. Emmena i M. Plasmeijer’a oparty jest, jak wspomniano wyżej o zasady teorii kognitywnego nauczania społecznego.

Ważnymi elementami tej metody są:
Podawane precyzyjne instrukcje i modelowanie zachowań.
Ćwiczenia umożliwiające nabycie nowych umiejętności, utrwalenie ich i doświadczenie nowej jakości przeżyć związanych z nabywaniem nowych kompetencji.
Możliwość uzyskania informacji zwrotnej – w różnej formie, jako informacje od trenera ale tez od innych uczestników treningu.
Przeniesienie ćwiczonych umiejętności poprzez wykonywane zadania domowe.

PSYCHOLOG  Aleksandra Belta-Iwacz 20.03.2020
Jak ułatwić dzieciom czas kwarantanny?
Okres kiedy wszyscy jesteśmy w domu, jest idealnym czasem na budowanie relacji,
wspólną zabawę i naukę przy okazji domowych czynności. Są to naturalne sposoby
wspierania rozwoju dzieci. Czas kwarantanny jest jednak okresem zmian, stresu i obaw co będzie
dalej. To naturalne, że nie wszystkie plany i zalecenia uda się zrealizować. Warto
jednak próbować!
Jak ułatwić dziecku ten czas?
 dzieciom, które na co dzień uczęszczają do przedszkola warto zapewnić
podobny rytm dnia, wyznaczany przez godziny posiłków i następujące po
sobie aktywności (np. nauka po śniadaniu, odpoczynek po obiedzie)
 zadbać o naprzemienność proponowanych zadań (spokojne, wymagające
skupienia, ruch, odpoczynek)
 proponować aktywności z rodzicami oraz samodzielne
 angażować dzieci w czynności domowe
Drugim ważnym tematem jest zatroszczenie się o emocje dzieci w tym trudnym dla
wszystkich czasie. Warto obserwować swoje pociechy i czasem nieco zgadywać co
się dzieje. Z uwagi na ich wiek, nie zawsze są one w stanie powiedzieć nam co czują. Bacznie jednak obserwują nas, a zmieniająca się sytuacja może budzić niepokój.
Jeśli dziecko się boi aktualnej sytuacji, wytłumaczyć że lęk jest ważną i potrzebną
emocją, która ostrzega nas przed potencjalnym zagrożeniem. Wytłumaczyć czym
jest koronawirus i jak możemy się przed nim chronić (pomocne informacje zostały wysłane na Państwa skrzynki email)
Nie należy oglądać przy dzieciach wiadomości, aby nie dostarczać im zbyt dużej ilości informacji, które mogą
być dla nich za trudne do przetworzenia.Jeśli mają Państwo jakieś pytania, nie tylko związane z aktualną sytuacją w kraju
pozostaje do Państwa dyspozycji aleksandrabelta@gmail.com
Pozdrawiam, 
Aleksandra Iwacz
INSTRUKTAŻ LOGOPEDYCZNY  19.03.2020

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język

Zabawa „języczek szczoteczka”
Bardzo prosta zabawa, która wprawi dziecko w dobry nastrój, a dodatkowo usprawni jego język.
Czubkiem języka należy dotykać ząbków i przesuwać nim tak, jakby chciało się je policzyć. Zacznij zabawę od ząbków górnych, po kolei, dokładnie, a następnie przejdź do ząbków dolnych. Opowiadaj w trakcie tego ćwiczenia prostą historyjkę o tym, że języczek jest szczoteczką i musi dokładnie wyczyścić wszystkie ząbki.

Zabawa „języczek wiatraczek”
W zabawę tę możesz bawić się ze swoim dzieckiem podczas kąpieli. Wykorzystajcie do tego kolorowy, błyszczący wiatraczek na patyku. Zaproponuj dziecku, aby jego języczek był właśnie takim wiatraczkiem i wyjaśnij mu, jak ma to zrobić.
Ćwiczenie wykonuje się przy otwartych ustach, zataczając językiem kola w buzi (5 razy w prawą, raz w lewą stronę). Gdy stwierdzisz, że dziecku już się znudziło, zaproponuj dmuchanie w prawdziwy wiatraczek i wprawianie go w ruch (świetne ćwiczenie oddechowe). Przypomnij mu, że wpuszczamy powietrze noskiem, a wypuszczamy ustami.

Zabawa „jestem ufoludkiem”
Zabawa polega na wyraźnym wymawianiu głosek w parach:
– a i
– o e
– u y

Usiądzie wygodnie na dywanie naprzeciwko siebie. Zaproponuj dziecku, że jesteście ufoludkami i mówicie w innym, dziwnym języku. Poproś je, aby powtarzało po tobie te dziwne słowa: a i, o e, u y. Otwieraj szeroko usta, aby maluch widział, jak je układasz. Powtórzcie ćwiczenie trzy razy.

INSTRUKTAŻ PEDAGOGICZNY DLA RODZICÓW WWRD 17.03.2020

MOTORYKA i nie tylko

materiał wewnętrzny opracowany na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chybiu

opracowany przez Danutę Pietroszek, Hannę Mężyk

ĆWICZENIA FUNKCJI PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYCH

Przykładowe ćwiczenia – zabawy usprawniające funkcje percepcyjno – motoryczne.

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE OGÓLNE SPRAWNOŚCI RUCHOWE – Motoryka duża.

  • ćwiczenia równowagi: chodzenie po narysowanej linii, ławeczce gimnastycznej, równoważni z pomocą rodzica i bez pomocy, chodzenie z wysokim unoszeniem kolan, skakanie obunóż, stanie, skakanie na jednej nodze, wchodzenie i schodzenie ze schodów – nogi wykonują ruch naprzemiennie;

  •  tory przeszkód;

  • chody i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony sygnał dźwiękowy, wzrokowy;

  • ćwiczenia orientacji kierunkowej związane z percepcją słuchową: zabawa w chowanego, skąd głos dochodzi, gdzie ptak śpiewa

  • zagadki ruchowe: imitowanie i odgadywanie czynności, jako ćwiczenia wyobraźni i pamięci słuchowej

  • zabawy wdrażające do gospodarowania własnymi ruchami i usprawniające koordynację ruchów; ćwiczenia rozmachowe obu ramion – ruchy płynne, ruchy zmienne, naśladowanie ptaków, samolotów itp.

  • zabawy ruchowe zręcznościowe; toczenie, chwytanie i rzucanie różnych przedmiotów: piłek, woreczków;

  • zabawy zręcznościowe: kręgle, pchełki, bierki;

ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI MANULANEJ

  • kreślenie ręką w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek itp. swobodne kreślenie, kreślenie razem z rodzicem;

  • kreślenie kredą na tablicy, pędzlem, węglem na dużych powierzchniach;

  • zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn, dużym pędzlem, ruchami poziomymi, pionowymi;

  • zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem;

  • pogrubianie konturów dużych rysunków;

  • malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania płynnym, ciągłym ruchem;

  • malowanie dużych form falistych i szlaczków;

  • montowanie konstrukcji z gotowych elementów – klocki;

  • układanki płaskie z zachowaniem stopniowania trudności – na wzorze, według wzoru i bez wzoru;

  • modelowanie – plastelina, modelina zaczynając od prostych form jak kulki, wałeczki do coraz bardziej złożonych wymagających łączenia różnych elementów;

  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki;

  • zwijanie sznureczka wg wzoru np. spirali;

  • wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności – cięcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków;

  • wycinanki – naklejanki z papieru;

  • wydzieranki – naklejanki;

  • łamanki papierowe – łódeczki, samoloty, czapeczki;

  • ćwiczenia sprawnych ruchów palców i rozluźniające napięcie mięśniowe – naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie, strząsanie wody z palców, odtwarzanie rytmu deszczu;

  • stemplowanie;

ĆWICZENIA GRAFICZNE –usprawniające drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu

  • pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, konturów obrazków;

  • rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym;

  • rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów wg stopnia trudności: szablony wewnętrzne i zewnętrzne;

  • kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną;

  • zamalowywanie kredkami małych przestrzeni;

  • kreskowanie – wypełnianie konturów za pomocą kresek poziomych, pionowych;

  • rysowanie szlaczków w zmniejszającym się stopniowo wymiarze;

  • rysunki dowolne kredkami świecowymi lub ołówkowymi;

Szanowni Państwo, 
Uprzejmie informuję, że w związku z zawieszeniem zajęć indywidualnych/ bezpośrednich  z dziećmi w ramach WWRD do odwołania, zorganizowany jest pakiet możliwości prowadzenia innych  form wczesnego wspomagania określonych w rozporządzeniach MEN w sprawie organizacji WWRD oraz zdalnego nauczania.
1. konsultacje  z pedagogiem /SI , terapeutą SI, terapeutą TUS, psychologiem poprzez pocztę elektroniczną biuro@poradniachybie.pl
2. instruktaże dla rodziców zamieszczane na stronie poradni w zakładce AKTUALNOSCI
3. instruktaże dla rodziców przekazywane na pocztę elektroniczną rodziców
4. konsultacje telefoniczne
nr 501721364  dyżur pedagogiczno-logopedyczny
     663 618062  dyżur psychologiczny
      500775956  dyżur pedagogiczny, TUS
5. konsultacje przez SKYPE  danuta.ewa.pietroszek w godz. 10.00 -12.00
Jesteśmy do dyspozycji.

Informacja dla rodziców / opiekunów prawnych dotycząca każdego dziecka objętego WWRD

12 marca 2020 do odwołania z powodu epidemii koronawirusa w Polsce

w sprawie: zdalnej wielospecjalistycznej pomocy i innych form wsparcia dla dziecka i jego rodziny w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – WWRD.

Na podstawie

  • rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
  • w sprawie wprowadzenia edukacji zdalnej

przydzielono formalnie :

TERAPIA zdalna PEDAGOGICZNA z elementami z ćwiczeniami logopedycznymi, SI, TUS Imię nazwisko telefon Ilość sesji/msc
1 Pedagog/oligofrenopedagog/

pierwszy stopień SI- konsultacje telefoniczne, mailowe,

SKYE

Danuta Pietroszek 501721364

SKYPE danuta.ewa.pietroszek

4
2 Pedagog/trener TUS/pierwszy stopień SI- konsultacje telefoniczne, mailowe Hanna Mężyk 500775956 4
TERAPI A zdalna PSYCHOLOGICZNA z elementamii terapii pedagogicznej, TUS
8 Psycholog/Terapeuta pedagogiczny Aleksandra Iwacz-Bełta 663618062 4

Konsultacje telefoniczne od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00-16.00

SKYPE – danuta.ewa.pietroszek poniedziałek, środa , piątek od 10.00-12.00

konsultacje WhatsApp – od poniedziałku do piątku jak telefoniczne.

Informacje dodatkowe

* konsultacje psychologiczne i pedagogiczne dla rodziców odnośnie funkcjonowania dziecka w środowisku domowym, przedszkolnym oraz innym

* udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem przekazywanych poprzez stronę poradni, imaile do rodziców, konsultacje telefoniczne, komunikatory społeczne facebook i WhatsApp i SKYP

– współtworzenie z rodzicami:

* ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniającym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym z zastosowaniem Karty Ewaluacyjnej przekazanej rodzicówm

Współpraca z innymi instytucjami:

*konsultacje z wychowawcami przedszkolnymi wg potrzeb

*konsultacje z innymi instytucjami zajmującymi się wychowaniem, edukacją i opieką nad rodziną.

.

    Przygotowanie do organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

    17.03.2020

    Dzień dobry , nazywam się Danuta Pietroszek i jestem właścicielem Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chybiu.

    Ponieważ sytuacja epidemiologiczna w naszym kraju jest trudna chciałam skierować do Państwa kilka ważnych informacji w sprawach zmian organizacyjnych w naszej poradni. Chodzi o wykorzystanie metod, a także technik kształcenia na odległość, które zostaną zastosowane zgodnie z rozporządzeniem regulującym wykorzystanie metody tzw. zdalnego nauczania.

    Nasza placówka zajmująca się statutową działalnością jaką jest wczesne wspomaganie rozwoju ma

    • możliwości techniczne kontaktu z rodzicami, specjalistami, wychowawcami i nauczycielami pracującymi z dziećmi poprzez stronę www.poradniachybie.pl i maila biuro@poradniachybie.pl
    • przygotowaliśmy możliwości zdalnej realizacji programów terapeutycznych np. z wykorzystaniem komunikatorów, grup społecznościowych, poczty elektronicznej, konsultacji telefonicznej, komunikatora skype;
    • przygotowaliśmy elementy terapii pedagogicznej, logopedycznej, psychologicznej i integracji sensorycznej w formie instruktażu dla rodziców przesyłanego na maile rodziców
    • w przygotowanych instruktażach uwzględniamy wszystkie obszary rozwoju dziecka ;
    • przygotowanie zdalnego monitorowania i oceniania postępów terapii dziecka wykonamy przy pomocy Kart Ewaluacyjnych, które uzupełnią rodzice na koniec semestr;

    Zyczymy Państwu zdrowia i jesteśmy do dyspozycji.

    19-20.05.2018 r. – „INPP- szkolenie podstawowe”. Szkolenie ma na celu zapoznanie się z występowaniem niektórych odruchów po typowym okresie ich zaniku i konsekwencji tego w związku z funkcjonowaniem dziecka w szkole. Zapoznanie się z narzędziami do diagnozowania problemów oraz pokazanie sposobu ich wykorzystania. Zapoznanie się z Programem ćwiczeń Integrujących dla szkół oraz jego przetrenowanie. Kontakt pod nr tel. 661 148 669

    22 marca 2018 r. godz. 17.30 – Szkolenie „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu ogólnodostępnym – kogo dotyczy? Jak realizować zalecenia z orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne?”. Prowadzące: Danuta Pietroszek – pedagog / oligofrenopedagog, Patrycja Mikołajec – pedagog/oligofrenopedagog

    2 marca 2018 godz.16.30 – Szkolenie „Diagnoza NEUROFLOW i terapeutyczne wsparcie dzieci z APD czyli trening funkcji słuchowych u dzieci”. Prowadząca – Julia Pytel (neurologopeda, pedagog, surdopedagog, terapeuta SI)

    29.09.2017 godz. 16.30 – Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od września 2017 w sprawie WWRD

    27-29.10.2017 – Terapia Ręki Plus – prowadzone przez mgr Jacek Szmalec MAZURSKIE CENTRUM SZKOLEN

    projekt „RAZEM LEPIEJ” – cykliczne warsztaty dla dzieci i rodziców WWRD – terminy podawane na plakatach informacyjnych

    Projekt „KAWIARENKA WARSZTATOWA” – cykliczne warsztaty dla nauczycieli, rodziców, dzieci mające na celu pogłębienie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, poznanie nowych metod pracy wychowawczej, zdobywania kompetencji w obszarze psychofizycznych procesów rozwojowych – terminy podawane na stronie www i plakatach.